Wednesday, June 1, 2011

D5100 pembaharuan D5000 (Nikon)

     Asslamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca di Niakulas Production. Entri sebelum ini saya ada mengeluarkan kenyataan ura-ura(rumors) tentang Canon 1Ds V dan juga 5D Mark III. Kali ini saya akan membuat ulasan atau saya lebih gemar menggunakan review Nikon D5100 pula. Anda tahu atau tidak bahawa terdapat beberapa perubahan dari D5000 ke D5100. Kita akan bercerita tentang hal itu sebentar lagi. Jika anda perhatikan jarak perbezaan antara keluaran D5000 dan D5100 adalah 2 tahun iaitu dari tahun 2009 ke 2011. Saya tahu disini ramai peminat malah pengguna Nikon tegar bukan? Ada juga yang membuat team photography yang hanya menggunakan DSLR berjenama Nikon sahaja. Ternyata pada masa kini Nikon mendapat tarikan daripada pengguna diluar sana. Adakah anda juga salah seorang pengguna Nikon? Setiap jenama ada kelebihannya tersendiri. Jadi tak perlulah kita ber'haters dengan pengguna-pengguna lain. Cukup sekadar anda mengaku bahawa "saya tidak minat pada ...(isi sendiri,hehehe)". Daripada pengetahuan kami yang adakalanya betul dan silap tetapi saya akan memberitahu apa yang dipandang oleh sesetengah pihak mengenai Nikon,Canon dan Sony. Nikon(DSLR) dikatakan mempunyai kualiti yang tinggi dalam bidang photography tetapi jika dibidang videography pula Canon(DSLR) lebih terbaik. Bagaimana pula dengan Sony? Sony mempunyai kualiti yang terbaik dalam videography iaitu Handycam. Ok lah banyak sangat saya bercerita ni. Kita kembali ke jalan benar. Hehehe

     Perasan atau tidak D5100 mengubah kedudukan skrin LCDnya. Maksud saya jika dibandingkan skrin LCD D5000 dulu mempunyai ciri vari-angle kebawah dan D5100 mempunyai ciri yang sama juga tetapi berubah kekanan. Skrinnya yang bersaiz 3-inci dan 921k-dot HD. Ciri yang sama seperti Canon 600D. Jika mengikut saiz megapixel perbezaannya amat jauh,mungkin? Pada D5000 hanya bersaiz 12.3mp jika dibandingkan dengan D5100 yang bersaiz 16mp. Ok,kalau saiz megapixel-nya besar bagaimana pula dengan saiz sensor? D5100 menggunakan DX-format Cmos Sensor iaitu lebih besar daripada Cmos Sensor. Tetapi DX-format masih lagi kecil jika dibandingkan dengan FX-format yang terdapat pada D3.
Fx-format vs DX-format
(sensor)
     Penggunaan processor pada D5100 adalah Expeed 2 menyamai dengan D7000. Jika sebelum ini kebanyakkan Nikon akan menggunakan processor Expeed sahaja. Features terbaru bagi D5100 adalah High Dynamic Range (HDR). Iaitu membolehkan satu kali tekan butang Shutter,ia akan menangkap dua gambar sekali gus. Satu gambar gelap dan satu lagi terang. Dan jika digabungkan maka satu gambar akan terhasil. HDR ini sesuai untuk digunakan pada keadaan yang gelap.

     Ok,D5100 amat menarik perhatian kerana mempunyai satu mode yang special iaitu Special Effect. Apa yang terdapat pada mode Special Effect ini ialah mempunyai 7-effect yang kita boleh pilih dan menggunakannya secara kreatif. Lepas ni mungkin anda tidak perlu menggunakan Photoshop untuk buat effect. Jadi D5100 pun boleh melakukannya. Antara effect-effect yang menarik ialah Selective color,Color sketch,Miniature effect dan Night vision. D5100 boleh merakam video sehingga bersaiz 1980 x 1090p dan 30/24/25fps. 
     Jadi setakat sini sajalah saya dapat menerangkan sedikit sebanyak mengenai Nikon D5100. Semoga ianya akan menjadi bahan rujukan untuk kita sama ada ia menepati citarasa kita sendiri. Anda boleh menonton video Nikon D5100 dibawah. Kita jumpa lagi pada entri yang akan datang. :) 
     

1 comments:

Aku pengembara said...

I like photography

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews