Wednesday, June 1, 2011

Sony Alpha 77(A77) bakal dikeluarkan July ini?(Sony Rumors)

     Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang hari ini ingin mengetahui spesifikasi Sony Alpha 77 atau lebih dikenali sebagai A77. Jika sebelum ini "saudara" terdekatnya A33 dan A55 mendapat sambutan yang menarik kerana keberkesanannya yang menggunakan teknologi Translucent dan juga akan digunakan oleh A77. Mungkin anda hanya tahu apa yang di maksudkan dengan DSLR iaitu Digital Single Lens Reflect. Tetapi Sony ingin menggunakan DSLT iaitu Digital Single Lens Translucent. Sekajap lagi saya terangkan apa itu Translucent. Sony adalah sebuah syarikat yang sering berlumba untuk menjadi sebuah syarikat yang berteknologi tinggi. Jika anda faham maksud saya ialah Canon,Nikon dan lain-lain guna DSLR tetapi Sony guna DSLT. Sama juga handycam. Canon masih mengeluarkan produk handycam yang boleh merakam 2D saja tetapi Sony keluarkan produk yang terbaru HDR-TD10 iaitu handycam 3D dan HDR-PJ10 yang mempunyai projector. Menarik bukan? Jadi itulah pengenalan sedikit sebanyak tentang Sony ini. 
     Oleh itu dengan keluaran A77 ini Sony mahu bersaing dengan DSLR-DSLR yang lain seperti Nikon D7000,Canon 7D atau lain-lain. Seperti saudaranya A33 dan A55 yang kecil,mudah dibawa mungkinkah A77 ini akan mempunyai ciri yang sama seperti saudaranya? Ada juga yang mengatakan bahawa A77 ini akan menyerupai A700. Jadi untuk saiznya kami masih belum lagi peroleh maklumat yang tepat tentangnya. Ramai pengguna yang merugut dengan A33 dan A55 kerana setiap kali mereka merakam video,automatik kamera tersebut menjadi Overheating setelah merakam selama 12-minit jika Steady Shot-ON.Kalau Steady Shot-OFF dapat merakam selama 30-minit. Ok,kalau lepas ini mana tahu A77 boleh merakam video lebih lama daripada biasa apabila Steady Shot-ON. Jadi sekarang saya akan menerangkan ciri-ciri yang mungkin terdapat pada A77 ini. 
     Mengikut kata Sony,A77 ini tidak akan menggunakan vari-angle LCD seperti A55 dan A33. Tetapi akan menggunakan Side-Hinged LCD,design yang baru dan tidak pernah dilihat sebelum ini. Jadi kami tidak tahu bagaimana rupanya Side-Hinged LCD ni. Harap-harap ianya lebih hebat daripada sebelum ni. A77 ini akan dibekalkan dengan lens yang baru iaitu 16-50mm.  Berbanding dengan Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5 yang mempunyai Aperture yang lebih constant dan harganya yang lebih tinggi. A77 akan mempunyai 3juta-dot OLED Viewfinder 2x ganda lebih daripada A55 dan A33.
      Sebelum ini A55 mempunyai pixel yang bersaiz 16-megapixel(mp) saja. Tetapi A77 mungkin akan menjangkaui lebih daripada A55 iaitu 24mp dengan sensor APS-C model baru. Menyamai standard pixel yang digunakan oleh A900. Boleh merakam video 1080p/30fps, 720p/60fps and 720p/30fps high-definition. 30fps mungkin juga ada 24fps/25fps? Untuk pengetahuan anda,Auto Focus(AF) bagi A77 mempunyai ciri-ciri yang AFnya berada tahap yang laju jika dibandingkan dengan mana-mana DSLR yang mempunyai AF yang perlahan. Ciri-ciri ini juga terdapat pada A33 dan A55. Menggunakan badan Magnesium Alloy dan harganya mungkin lebih mahal daripada Canon 60D. 1000 gambar boleh ditangkap dengan 1 bateri. Terdapat juga dua berita,baik dan buruk
         Berita Baik : Sony tetap akan meneruskan keluaran A77 dengan NEX-7 pada bulan Julai walaupun sebelum ini Jepun dilanda gempa bumi.
Berita Buruk : Sony akan menghadkan kuantiti pengeluarannya.(Mungkin sebab nak tengok jika A77 dan NEX-7 mendapat sambutan?)
     Translucent Mirror Technology
      Ok,sekarang saya akan menerangkan pada anda apa itu teknologi Translucent. Translucent adalah cermin yang memboleh cahaya menembusinya dan terus ke sensor. Ia juga mampu memantulkan cahaya ke Viewfinder dalam masa yang sama. Berbeza dengan DSLR yang menggunakan cermin hanya boleh pantul ke Viewfinder sahaja dan akan ke sensor jika tekan butang Shutter. Dengan teknologi Translucent ini membolehkan kamera itu menangkap gambar sebanyak 7fps(A33) - 10fps(A55) dan juga anda boleh menangkap gambar tanpa melihat pada Viewfinder tetapi melihat melalui skrin LCDnya. 
      Setakat ini saja entri saya mengenai Sony Alpha 77 yang bakal dikeluarkan tidak lama lagi. Kita jumpa di entri yang akan datang. :)


Psstt : Dah "like" belum Page Niakulas Production? Kalau silalah "like" ya :) Buttonnya ada dekat atas tu. Siap dengan logo NP. Pagi ni kita layan lagu John Travolta. :) Lalala.



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews