Friday, August 5, 2011

Captain America: The First Avenger - Hasil rakaman Aksi menggunakan Canon EOS 5D Mark II

     
     

      LAKE SUCCESS, N.Y.Ogos 2011 – .Siapa tahu filem yang bakal menarik minat di seluruh dunia terutamanya peminat komik Marvel hanya merakam aksi-aksi menggunakan kamera Canon EOS 5D Mark II. Ini kerana dengan berbekalkan 5D Mark II ini,kos perbelanjaan untuk menghasilkan filem sangat rendah dan hanya dirakam pada babak-babak yang tertentu sahaja. Tetapi kualiti dari segi filem yang di rakam oleh 5D Mark II tinggi. Canon U.S.A mengumumkan bahawa filem yang hebat dan bertaraf antarabangsa akan menggunakan Canon EOS 5D Mark II untuk merakam filem tersebut. 5D Mark II digunakan untuk shoot motion sequence bersamaan footage film , 35mm.

     Lebih kompak dan lebih ringan berbanding tradisional motion-picture cameras. 5D Mark II menawarkan kelebihan yang kreatif pada penggunaan EF Lenses, pengguna boleh memilih frame-rate seperti 24p(23.976fps) bersamaan dengan standard untuk cinematography,resolusi 24mp oleh Canon CMOS Sensor dan Full HD 1980 x 1080. Menurut Jonathan Taylor,second unit director/director of photography "Captain America: The First Avenger" berkata,"features yang terdapat pada 5D Mark II adalah pilihan yang terbaik untuk merakam dramatic POV(Point-Of-View)".

     "Cabaran yang terdapat pada action photography perlu memilih jenis camera yang tepat.",kata Taylor."Saya sentiasa mencari dan memilih kamera yang sesuai untuk merakam sampai ke tahap yang tinggi untuk merakam aksi yang lebih menarik. Kebanyakkan 35mm motion-picture camera terlalu besar untuk merakam pada sudut yang menarik".

     Aksi-aksi yang dirakam dalam filem tersebut menggunakan 5D Mark II adalah seperti car chase and crash,high speed motorcycle pursuits. Saiz kamera tersebut dikatakan "invisible" untuk setiap rakaman gambar pada babak yang sama tapi jarak yang berbeza.

     Sebelum itu,filem "Iron Man 2" juga merakam aksi menggunakan 5D Mark II dan juga EF Lenses.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews